2023-08-09 0
Lexus RZ 450e е вече наличен за продажба на Българския пазар със стартова цена от 158 900 лева с ДДС. Всички електрифицирани модели Lexus се предлагат в България с безплатен пакет "Lexus 5 Start Services" включващ сервизни обслужвания и удължена гаранция, което означава ниски експлоатационни разходи и дългосрочна сигурност, включващ до 6 години или до 100 000 км безплатни технически обслужвания и до 10 години или до 200 000 км удължена гаранция Lexus Relax.
RZ 450e е изцяло нов електрически SUV, захранван с акумулаторна батерия, първият електрически автомобил на Lexus, разработен с отчитане на спецификите на този тип модели. Това не е просто адаптиран за захранване с електрическа енергия модел с конвенционален двигател; той отива много по-далеч, за да се реализира вълнуващия потенциал на новите технологии, които подобряват динамичните качества и удоволствието от шофирането, верни на философията на Lexus Electrified.
На първо място и преди всичко, RZ е истински Lexus, запазващ динамичната същност на марката и изработката, с която тя се асоциира. Компанията използва богатия си опит в областта на електрификация на превозни средства, за да осигури предимствата на един електрически автомобил с характерната прецизност и изживяване при шофиране, уникални за марката Lexus.Свидетелство за това е авангардното задвижване с преден и заден мост e-Axle, които се управляват от новата система за задвижване на четирите колела с контрол на въртящия момент Lexus DIRECT4. Основите на управляемостта и отзивчивостта са гарантирани, благодарение на специално проектираната нова платформа за електрически автомобили, която осигурява отлична здравина на каросерията, нисък център на тежестта и дълго междуосие. Мощната литиево-йонна батерия е напълно интегрирана в подовата конструкция на автомобила, а работата и се контролира прецизно, за да се гарантира, че ще запази качествата си в дългосрочен план.
Електрическото задвижване и специално проектираната платформа, дават възможност за свободна реализация на нови дизайнерски решения. Външността интерпретира характерната вретеновидна форма на Lexus в каросерията на автомобила, докато интериорът е светло и отворено пространство, което е едновременно изчистено и луксозно, изразяващо гостоприемството на Lexus Omotenashi и майсторството на Takumi.
Със своите нулеви емисии, RZ ще помогне на Lexus в пътя му към въглеродна неутралност и общество ползващо устойчива мобилност. Тук фокусът не е само върху динамичните качества на автомобила на пътя; той обхваща целия му жизнен цикъл, от доставката на части, производството и собствеността до евентуалното им утилизиране. В завода на Lexus Motomachi, производствения център където се сглобява RZ, вече са възприети нови методи при процесите, които досега са генерирали най-високи емисии.
RZ е следващата стъпка по пътя на Lexus към превръщането му в 100% електрическа марка в Западна и Централна Европа до 2030 г.
Lexus използва в максимална степен свободата при дизайна, предлагана от чисто електрическите автомобили, за да създаде модел, който изглежда значително по-различно от конвенционалните автомобили, но да въплъщава дизайна на Lexus "Next Chapter". Този подход към стилистиката е начин на търсене на уникален външен вид и пропорции, родени от динамичните характеристики на автомобила.
Концепцията на дизайна включва подхода "seamless E-motion", изразяващо мощния характер на чисто електрическия автомобил и плавното динамично ускорение. Резултатът от това е една нова, изчистена форма, която улавя духа на технологичната еволюция, функцията и динамиката.
Дизайнът на предната част ярко отличава RZ като автомобил с чисто електрическо задвижване. При липса на двигател с вътрешно горене, контурът на предния капак е снижен, а отворите за въздух са с намалени размери. Решетката с вретеновидни форми е отличителна черта на моделите на Lexus през последното десетилетие, но при RZ извивките на формата са се развили триизмерно и са се пренесли в каросерията на автомобила.
Външният вид се подчертава чрез формирането на зоната, която обикновено е мястото където се поставя решетката в цвета на каросерията на автомобила, и с помощта на затъмняване на зоната от всяка страна. По-голямата гъвкавост по отношение на дизайна също така позволява създаването на предни калници с по-мускулесто оформление.
Дизайнът на предните светлини е в унисон с формата на вретеното. Изключително изтънени, те придават допълнителен акцент на L-мотива на дневните светлини на Lexus, а основните светлини и мигачите са по-изнесени и изразени.
Страничният профил на автомобила се издига към задната част развивайки се в плавен силует. Изострените черти на дизайна на предната част създават усещане за мощ и движение, а "кондензираната" задна част засилва усещането за SUV, с характерните за този тип автомобили комфортно пространство и възможности за шофиране.
Междуосието с дължина от 2850 мм подчертава ефекта на дизайна, изразявайки визуално ниския център на тежестта и отличния баланс на теглото. Колелата – стандартни 18-инчови или, при по-високите нива, с 20-инчов диаметър – са позиционирани точно до ъглите на автомобила.
Характерът на автомобил с чисто електрическо задвижване е изразен и в дизайна на задната част на RZ, с ярък, високотехнологичен вид. Разделеният заден спойлер на покрива оптимизира потока в задната част и допринася за стабилното поведение на автомобила.
Удължената светлинна лента по цялата ширина на автомобила се превърна в отличителна черта на дизайна на Lexus. Тук тя има изострен, минималистичен вид, като горната и долната част са възможно най-изтънени, за да създават впечатление за простота и прецизност.
Гарантирането на Lexus Driving Signature бе основната цел при разработването на RZ с характерните за тази философия динамични качества и развитието на основните характеристики на автомобила – "трите C" за увереност, контрол и комфорт (confidence, control, comfort) при всякакви ситуации на шофиране. Това развитие включва възможностите предлагани от специфичните възможности на задвижваните от електричество автомобили, като бърза реакция и висока прецизност. Lexus гарантира на водача, че автомобилът винаги ще реагира, следвайки неговите намерения и правейки шофирането едновременно удобно и вълнуващо.
Качествата и характеристиките на новата платформа на RZ са основата за осигуряването на Lexus Driving Signature. Това става благодарение на използването на оптимизираната за електрическо задвижване компановка, осигуряваща по-ниско тегло, оптимално разпределение на теглото и обща здравина на каросерията. Всичко това допринася за увереното поведение, контрола на автомобила и комфорта.
Платформата e-TNGA на RZ по своята същност е изключително здрава, с интегрирана в подовата конструкция акумулаторна батерия. Това помага за снижаване на центъра на тежестта на автомобила, което от своя страна осигурява по-добър баланс на ходовата част, подобра управляемост, реакция и комфорт на поведението. В конструкцията на RZ се използват високоякостни материали и метали, при усъвършенствани производствени процеси, за да се гарантира изключителна здравина, солидно съединяване на елементите и ниско тегло. Това също помага да се осигури прецизно управление и комфорт при движение.
Електрическо задвижване с акумулаторна батерия генерира по-малко звук, но това от своя страна прави шума от пътя и околната среда по-осезаеми. Инженерите и дизайнерите на RZ си поставят като приоритет гарантирането че средата в кабината е достатъчно спокойна и тиха, възприемайки стратегия от три части: контролиране на шума; предотвратяване навлизането му в интериора; и обръщане на особено внимание на шума създаван в зоната на задните седалки.
Инженерите прилагат също и усъвършенствана технология за активен контрол на звука, използваща автомобилните високоговорители, за да се генерират звукове, подчертаващи реакцията на задвижването и стимулиращи емоционалната връзка между автомобила и водача.
RZ използва така наречените е-Axle модули на Lexus, представени за първи път в UX 300e. Това е компактна, модулна компановка, състояща се от двигател, трансмисия и електронно контролно устройство ECU, разположена между задвижващите колела. При RZ тези модули се използват отпред и отзад и работят в съчетание със системата за управление на задвижването на всички колела DIRECT4 за регулиране на поведението на автомобила, сцеплението и разпределението на мощността според условията на шофиране.
Задвижващите модули е-Axle са тихи, ефективни и осигуряват прецизно дозиран въртящ момент. Предният двигател е с мощност 150 kW, а задният със 80 kW, осигурявайки обща мощност от 230 kW. И двата са с висока плътност на мощността, благодарение на оптимизираната конструкция на ротора и статора. Техните компактни размери също допринасят за подобряване на цялостната компановка на автомобила, като помагат да се осигури повече пространство в купето и багажното отделение и да се интегрира акумулаторната батерията.
RZ е първият сериен модел, който включва новата система DIRECT4 на Lexus, работещ с два електрически модула e-Axle. DIRECT 4, ексклузивна технология на Lexus, е интелигентна система, която непрекъснато балансира сцеплението на всичките четири колела, като автоматично и плавно разпределя задвижващата сила. Резултатът е динамика без стрес и стабилно управление, с интуитивна работа, засилваща усещането за връзка между водача и машината.
DIRECT4 използва сензорите на електронното управление (ECU), за да събира, оценява и реагира на редица фактори, включително скорост на автомобила, ъгъл на завиване и надлъжни и напречни ускорения. На базата на тези входни данни системата изчислява и незабавно прилага подходящия въртящ момент към всеки електрически мост e-Axle, за да увеличи максимално сцеплението и контрола. Балансът между въртящия момент на предния и задния мост може да се регулира от нула до 100 процента или от 100 процента до нула за милисекунди – по-бързо от всяка механична система.
С по-добра комуникация между пътя и волана (или щурвала), DIRECT4 също подобрява реакцията на волана.
RZ използва литиево-йонна батерия в общ корпус, включващ 96 клетки, с общ капацитет от 71,4kWh. Разположена изцяло под кабината, тя представлява неразделна част от платформата. Позицията и също допринася за ниския център на тежестта на автомобила. Издръжливостта и надеждността на батерията са ключов фактор при проектирането, с фокус върху качествата и след 10 години шофиране. Lexus очаква батерията на RZ да запази повече от 90% от капацитета си в рамките на този срок, благодарение на серия от мерки за запазване на параметрите и възможностите и, основани на дългогодишния опит на Lexus в управлението на процесите при работата на батериите.
За да се помогне на водача да увеличи максимално пробега на своя автомобил, сред възможните режими на шофиране на RZ е т.нар. "Range". Той е базиран на възможностите за енергоспестяване на режима ECO чрез допълнително регулиране на определени настройки на автомобила: ограничаване на скоростта, различни програми за разпределение на мощността и работата, както и изключване на системата за климатичен контрол.
Благодарение на фокуса върху ключови фактори, включително оптимизирано тегло на автомобила, мощност на батерията и производителност, RZ има целева консумация под 18 киловатчаса на 100 км пробег, което прави RZ един от най-ефективните електрически автомобили на пазара.
Кокпитът на RZ е еволюция на концепцията Tazuna. Тя обединява позицията на водача на волана и прецизното подреждане на уредите на контролното табло и дисплеите, за да се създаде пространство, при което са необходими по-малки движения на ръката и очите при управление на автомобила. Принципът е вдъхновен от малките настройки на юздите, които ездачът използва, за да управлява кон – откъдето идва и значението на "Tazuna" на японски.
Подреждането на уредите на контролното табло, head-up дисплея и 14-инчовия мултимедиен дисплей е оптимизирано, а арматурното табло е поставено ниско, с което допълнително се подобрява видимостта на водача напред. Дизайнерите интерпретират възможностите на чисто електрическите автомобили в изчистен и минималистичен вид с по-малък брой елементи и помалко орнаменти, като същевременно използват за целта висококачествени материали. Централната конзола разполага с нов тип контролер за комуникация със системата за превключване без механична връзка, отразяващ цялостната простота на дизайна.
Интериорът е проектиран като светло и открито пространство, допълнено от амбиентно осветление с широк спектър от избираеми цветове, които да отговарят на настроението при пътуването. Lexus създаде за целта и нов осветителен ефект, In-ei, който генерира различни ефекти с модели на светлина и сянка през панелите на вратите.
Lexus представи редица модерни технологични решения в RZ, ориентирани към човека, които подобряват комфорта, удобството и живота на борда, засилвайки духа на гостоприемството на Omotenashi.
Две от тях се използват за първи път в Lexus – панорамен покрив с възможност за затъмняване със специално покритие, с цел намаляване на топлинното излъчване и лъчиста отоплителна система за водача и пътника отпред.
Опционалният панорамен покрив увеличава усещането за пространство и светлина в купето. Стъклото е с low-e (нискоемисионно) покритие, което отразява инфрачервеното лъчение и намалява проникващата топлина в слънчевите дни, като същевременно помага за запазване на топлината вътре в кабината, когато времето е студено. Покривът има опция да притежава и технология за електрическо затъмняване, която моментално превключва от функция на прозрачност към ниво на непрозрачност с просто управление с докосване. По този начин се елиминира всяка пряка слънчева светлина. В резултат необходимостта от използване на климатичната система за поддържане на комфортна температура е по-малка и няма нужда от прибиращ се сенник, с което се спестява тегло – фактори, които намаляват потреблението на енергия на RZ и спомагат за увеличаване на пробега му.
Новите лъчисти нагреватели са разположени на нивото на коленете пред водача и пътника до него, под кормилната колона и долната част на арматурното табло. Те допълват нагревателите на седалките и отопляемия волан и спомагат за ускоряване на затоплянето на водача и пътника отпред, създавайки усещането за топло одеяло около краката. Точно както при панорамния покрив, те спомагат за пестенето на енергия, намалявайки натоварването на климатичната система.
RZ е оборудван с изцяло новата мултимедийна платформа Lexus Link, с по-бърза, по-интуитивна работа и разширени функции за свързаност, ефективно планиране на пътуването и информация.
Системата, която дебютира в новия Lexus NX, включва "always on" ("винаги активирана") базирана на облак навигация, използваща актуална информация за пътните събития, произшествия и пътни условия. Функцията за разпознаване на глас разбира и отговаря на заявки от разговор и е в състояние да разпознава команди, дори когато има фонов шум. На разположение е и нов бордови асистент "Hey Lexus", а интеграцията на смартфона е възможна чрез Apple CarPlay и Android Auto.
DCM (комуникационният модул за данни) на автомобила позволява функциите да бъдат удобно актуализирани или добавяни по въздуха, без никакво прекъсване на използването на автомобила.
Водачът на RZ може да разчита на авангардни системи за активна безопасност и асистенция, като част от най-новото, трето поколение Lexus Safety System + с подобрени и допълнителни функции и увеличен диапазон за откриване на риск от инцидент.
Допълнителните подобрения, въведени с новия RZ, включват системата Proactive Driving Assist с асистенция с кормилното управление и нова система за проверка на поведението на водача за признаци на умора или разсейване. Проактивният асистент за шофиране използва предната камера, за да определи ъгъла на завой, като регулира правилно кормилното управление при приближаване и завиване.
RZ е оборудван с Lexus e-Latch, електронна система за освобождаване на вратата с едно докосване. Работата му е свързана със системата за следене на сляпата зона на водача, за да осигури безопасно напускане на автомобила (Safe Exit Assist) на пътниците, като автоматично отменя отварянето на вратата, ако бъдат засечени приближаващи се отзад превозни средства или велосипедисти.